3 syytä, miksi sisällöntuotanto kannattaa, satoi tai paistoi

3 syytä, miksi sisälllöntuotanto kannattaa, satoi tai paistoi.

“No marketer is an island”. Poliittisten jännitteiden ja taloudellisen epävarmuuden ympäröivässä maailmassa leikkurin terät käännetään usein ensimmäisenä markkinointiin. Pitkällä tähtäimellä on kuitenkin kannattavampaa pitää kanavat aktiivisena ja suunnitella tulevaa.

Talous vajosi vuonna 2023 taantumaan. Talouden taantuessa valitettavan usein markkinointibudjetit joutuvat ensimmäisenä karsinnan kohteeksi. Budjettia supistetaan tai suunnataan välitöntä hyötyä tuottaviin taktisiin kampanjoihin ja alimpana roikkuviin omeniin, vaikka ylempänä olisi kypsymässä mittava, brändin tunnettuudesta itävä sato. 

Jos sinulla on yritys, sinulla on aina myös brändi. Jos sinulla on brändi, sinulla on aina myös brändimielikuva. Brändimielikuva syntyy ihmisten mielikuvissa kaikesta nähdystä, koetusta ja kuulluista asioista yrityksen tai sen tuotteiden parissa. Tämä pitkäjänteisen työn tulos on valtava voimavara. Brändimarkkinointi ja pitkäjänteinen viestintä ylittävät lähes aina taktisen markkinoinnin.

Mitä tehdä, kun taloustilanne on heikko, asiakasvirta sakkaa ja ympärillä syntyy jopa konkursseja? Markkinoi. 

1. Älä hätiköi

Näetkö painajaisia 90-luvusta, jolloin yrittäjät menettivät yhdessä yössä kaiken? Monet yritykset tekevät virheen ajattelemalla taantumaa lopullisena tilana, vaikka 75% taantumista päättyy vuodessa, ja vain 30% kestää kaksi neljännestä. 

Historia myös osoittaa, että markkinoijat myös ylireagoivat leikkaamalla selvästi yli todellisten BKT-tappioiden. Pahinta on, että markkinoinnin sulkeminen vaikuttaa voittoon kuudesta kuukaudesta kolmeen vuoteen asti. Leikkaamisen pitkän aikavälin kustannukset ylittävät siis huomattavasti lyhytaikaiset voitot.

2. Markkinoi silloin, kun kilpailijasi nukkuvat

Kasvata markkinaosuuttasi, kun muut supistavat menojaan. Silloin sinulle avautuu estradi loppuunmyydyllä katsomolla. Kun kilpailijat vähentävät investointejaan näkyvyyteen, sinä ylläpidät niitä ja voitat näkyvyydessä. Tämän periaatteen nimi on Excess Share of Voice (ESOV). 

  • Markkinoijat, jotka vuoden 2008 taantumassa ylläpitivät markkinointiponnistuksiaan, saivat 3,5 kertaa enemmän brändinäkyvyyttä.
  • Yli 60% brändeistä, jotka lisäsivät markkinointisijoituksiaan taantuman aikana, kokivat parannuksia sijoitetun pääoman tuotossa (ROI) ja nousua lisämyynnissä.

3. Vahvista brändisi tunnettuutta

Talouden laskusuhdanteessa rahahanat suljetaan ja markkinoilla on hiljaista. Se ei kuitenkaan tarkoita, että peli olisi menetetty. Viisas brändijohtaja pitää katseen horisontissa. 

Laskusuhdanteessa syntynyt kysyntä siirtyy tuleville ostajille. Varmista, että ovesi on ensimmäinen, johon ostajat koputtavat, kun talouden suhdannekäyrä kääntyy nousuun.

Tuota sisältöä järkevästi

Markkinointiviestintä ei ole jotain, jonka voisi siirtää naftaliiniin odottamaan parempia aikoja. Brändimarkkinoinnin ei tarvitse olla suurieleistä, vaan jo systemaattinen SEO-optimoitu sisällöntuotanto ja näkyvyys valituissa kanavissa auttaa. Panostus ei automaattisesti tarkoita kallista investointia, vaan se voi tarkoittaa myös fiksuja ratkaisuja. Esimerkiksi digitalisaatioon ja tekoälyosaamiseen panostaminen voi lisätä tehokkuutta ja tuoda säästöjä pitkällä aikavälillä.

Moderni yrityspäättäjä hyödyntää erilaisia tapoja tuottaa markkinointia, kuten ostaa sitä jatkuvana palveluna kalliiden inhouse-tekijöiden, markkinointitoimistojen tai vaihtuvien freelancereiden sijaan.

  • Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea lisää siitä, miten Smoothlyn joustava sisällöntuotantopalvelutoimii. 
  • Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.

Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.

Varaa demo