Alustatalouden suosio kasvaa jatkuvasti – ja se on mullistamassa perinteistä rekrytointia. Asiantuntijoiden ennusteiden mukaan “gig economy” ylittää perinteisen in-house työn määrän vuoteen 2027 mennessä.
Yrityksille alustatalouden kasvu tarkoittaa merkittävää muutosta. Vakituisen työsuhteen sijaan yritykset kääntyvät yhä useammin useissa eri tarpeissaan freelancereiden ja keikkatyöläisten puoleen.
Mitä hyötyä oman tiimin ulkopuolisten resurssien käytössä on, ja miten varmistat että saat hyödyt parhaalla mahdollisella tavalla irti?
Alustatalous – Miksi freelancerien käyttäminen kannattaa?
Vaikka yritykselläsi olisi jo vakiintunut tiimi, ulkopuolisen joustavan resurssin käyttäminen voi olla monin tavoin hyödyllistä ja kannattavaa. Ei siis ihme, että ilmiö kiinnostaa yrityksiä jatkuvasti enemmän.
Freelancerit ovat useimmiten kapeamman ja spesifin alansa erikoisosaajia. He ovat tottuneet työskentelemään itsenäisesti ja sopeutumaan nopeasti uusiin ympäristöihin ja tehtäviin. Heiltä löytyy juuri sitä täsmäosaamista, mitä tiimistäsi vielä puuttuu. Kokenut asiantuntija pääsee nopeasti mukaan yrityksesi ja tiimisi toimintaan, ja sulautuu hyvin osaksi jo olemassaolevaa tiimiä.
Freelancereitä hyödyntämällä saat mahdollisuuden skaalata työvoimaa tarpeen mukaan ilman pitkäaikaisia sitoumuksia. Vaikka ulkopuolisia asiantuntijoita voi hyödyntää pitkäaikaisestikin, on se erityisen hyödyllistä projekteissa, joissa työmäärä vaihtelee tai on kausiluonteista. Kun sinulla on pääsy laajaan asiantuntijaverkostoon, löydät aina tarpeitasi vastaavan osaajan, eikä työ ole riippuvaista yhdestä osaajasta tai seisahda esimerkiksi sairaustapauksien ajaksi.
Lisäksi freelancereiden palkkaaminen on kustannustehokkaampaa kuin uuden työntekijän rekrytointi ja palkkaaminen. Osaajia voi löytää helposti ja nopeasti mm. erilaisilta nettisivuilta, alustoilta ja suositusten kautta, kun taas työntekijän palkkaaminen edellyttää usein aikaa vievää rekrytointiprosessia.
Oli kyse sitten toimeksiantosopimuksesta tai työsuhteesta, hyvistä freelancereista kannattaa pitää kiinni. Pitkäaikainen yhteistyö on aina hedelmällisempää kuin freelancerin vaihtaminen jokaisen uuden projektin kohdalla. Parhaimmillaan freelancer voi kasvaa suureksi ja merkittäväksi osaksi yrityksesi tiimiä – tai sitten täydentää osaamistanne vain hetkellisesti tarpeen vaatiessa, ilman taloudellisia riskejä.
Lue asiakkaidemme kokemuksia pitkäaikaisesta freelance-yhteistyöstä >>
Alustan avulla keskitytään lopputulokseen ja täytetään tarpeet
Yksi keskeinen osa-alue alustataloudessa on asiakkaan ja freelancer-resurssien fasilitointi – luoda raamit ja rakenteet sujuvalle ja nopealle yhteistyölle. Alustataloudessa itse alustan merkitys on siis suuri.
Alustatalouden ja perinteisen in-house rekrytoinnin välillä on merkittävä ero siinä, miten tarpeita lähestytään ja ratkaistaan. Alustataloudessa keskitytään ennen kaikkea lopputuotteisiin ja siihen, mitä voidaan saavuttaa, kun taas perinteisessä rekrytoinnissa painotus on usein henkilöiden valinnassa ja tiimien rakentamisessa. Alustataloudessa tavoitteena on löytää ja hyödyntää parhaita mahdollisia resursseja tietylle tehtävälle riippumatta siitä, ovatko nämä resurssit yrityksen sisäisiä vai ulkopuolisia itsenäisiä ammattilaisia.
Alusta tarjoaa kehykset ja järjestelmät, jotka tekevät yhteistyöstä sujuvaa ja nopeaa, ja tavoitteena on saada aikaan lopputuotteita tai -tuloksia, jotka toimitetaan itsenäisten ammattilaisten avulla.
Alustatalous on parhaimmillaan, kun voit aidosti keskittyä tarpeiden täyttämiseen, jättäen toteutuksen alustan valikoimien palveluntarjoajien harteille. Se tuo mukanaan käytännöllisyyttä, nopeutta ja taloudellista tehokkuutta, jotka ovat vaikeasti saavutettavissa perinteisessä henkilökeskeisessä rekrytointiprosessissa.
Alustatalous tarjoaa modernin ja joustavan ratkaisun, joka mukautuu nykyajan dynaamisiin liiketoimintaympäristöihin, tarjoten samalla kustannustehokkuutta ja tehokkuutta, jotka ovat olennaisia kilpailuedun saavuttamiseksi.
Miten yrityksesi tulisi varautua?
Alustatalouden kasvun myötä yritysten on tärkeää mukautua muuttuvaan työmarkkinaympäristöön. On tärkeää investoida digitaalisiin työkaluihin ja alustoihin, jotka helpottavat itsenäisten ammattilaisten palkkaamista ja hallinnointia.
Selkeiden käytäntöjen ja prosessien – kuten tehtävien määrittelyn, maksuehtojen, ja tulosten arvioinnin – kehittäminen on avainasemassa keikkatyöntekijöiden tai freelancereiden kanssa työskentelemisessä, ja auttaa yritystäsi rakentamaan toistettavan yhteistyömallin.
Kulttuurin ja asenteiden muutoksen tulee näkyä myös organisaatiossa. Alustatalous vaatii yrityksiltä avoimuutta ja joustavuutta – sekä ymmärrystä siitä, että työntekijöiden sitoutuminen ja motivaatio voivat ilmetä eri tavoin kuin perinteisissä työsuhteissa. Organisaatiokohtaisesti on luotava uudet toimintamallit, joiden avulla molemmat osapuolet voivat nauttia ilmiön hyödyistä.
Alustatalous muokkaa myös markkinointia – varaudu siihen näin
Alustatalous ei ainoastaan muuta työsuhteiden luonnetta, vaan sillä on myös merkittävä vaikutus markkinointiin. Freelancerit ja itsenäiset ammattilaiset tuovat usein mukanaan tuoretta näkökulmaa ja erikoisosaamista, mikä on erityisen hyödyllistä markkinointitiimeille.
Freelancereilta, jotka työskentelevät eri projekteissa ja toimialoilla, voi löytyä ainutlaatuisia oivalluksia ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka rikastuttavat yrityksesi markkinointistrategioita ja kampanjoita. Heidän ulkopuolinen näkemyksensä voi auttaa näkemään asioita uudessa valossa, mikä on elintärkeää brändin kehittymiselle ja markkinoinnin tehokkuudelle.
Toisaalta taas freelancerin voi palkata tekemään niitä työtehtäviä, jotka nyt vievät turhan paljon muun tiimin aikaa. Kun esimerkiksi sisällöntuotantoa hoitaa taitava ammattilainen, yrityksen in-house-työntekijät voivat puolestaan keskittyä heidän omiin ydintehtäviinsä ja -osaamiseensa.
Alustatalouden hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää tehokasta projektinhallintaa ja kommunikaatiota. On tärkeää, että selkeät tavoitteet, aikataulut ja odotukset määritellään alusta alkaen, jotta kaikki osapuolet ymmärtävät roolinsa ja vastuunsa. Digitaaliset työkalut ja alustat, kuten projektinhallintaohjelmistot ja viestintäalustat, ovat avainasemassa työnteon sujuvuudessa.
Sopivan ja asiantuntevan freelancerin löytäminen osaksi omaa markkinointiimiä voi olla myös vaivatonta. Siksi me Smoothlylla olemme luoneet ratkaisun, joka vastaa sekä yritysten, että markkinoinnin tulevaisuuden tarpeisiin.
Vastaa tulevaisuuden tarpeisiin Smoothlyn avulla
Smoothly on sisällöntuotannon alusta, jonka avulla jo sadat markkinointihenkiset yritykset tuottavat, koordinoivat ja julkaisevat markkinoinnin sisältöjä nimettyjen sisällöntuottajien ja teknologioiden avulla.
Meillä on listoillamme satoja sisällöntuottajia lukemattomilta eri toimialoilta ja taustoilta, ja valitsemme heidän joukostaan sinun yrityksellesi parhaat mahdolliset tekijät. Tällä hetkellä tuotamme sisältöä natiivisti suomeksi, englanniksi, ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi, ja kasvatamme osaajiemme verkostoa kovaa vauhtia.
Sisällöntuottajamme tekevät aktiivista yhteistyötä yrityksesi kanssa, ja ovat sitoutuneita yhteistyöhön. Me autamme yritystäsi tuottamaan laadukasta sisältöä säännöllisesti ja vaivattomasti, ajankohtaisiin tarpeisiin vastaten.
Smoothly tarjoaa kaikki tarvittavat sisällöntuotannon osat samassa palvelussa läpinäkyvällä kuukausimaksulla, jotta voit säästää aikaa, rahaa ja energiaa markkinoinnin parissa.
- Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille. Tarjoamme sinulle myös 3 kuukauden kokeilujakson tyytyväisyystakuulla – ilman sitoutumista.
- Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.
Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.