Täydellinen sisältömarkkinoinnin työkalupakki

Sisältömarkkinoinnin työkalupakki sisältää muun muassa moderneja työvälineitä.

Sisältömarkkinoinnin laadukas tekeminen ei vaadi todellisuudessa valtavia investointeja lukuisiin eri palveluihin tai ohjelmistojen lisensseihin. Markkinoilta löytyy useita ilmaisia vaihtoehtoja esimerkiksi kirjoittamiseen, graafiseen suunnitteluun ja tehtävien organisointiin. Rakentamamme sisältömarkkinoinnin työkalupakki auttaa sinua tuottamaan ammattimaista sisältöä hetkessä!

Smoothlyn suosittelemat parhaat työkalut markkinoijille

Sisältökalenteri

Sisältökalenteri auttaa sisältöjen suunnittelemiseen ja halutussa sisältöjen julkaisutahdissa pysymiseen. Sisältökalenterin laatimiseen et kuitenkaan tarvitse Exceliä kummempaa työkalua! Excel taipuu moneen ja voit rakentaa markkinoinnin vuosikellon tai sisältökalenteripohjan Exceliin, ja muokata sen sinulle sopivaan muotoon. Valmiita sisältökalenteripohjia on myös ladattavissa excel-muodossa ilmaiseksi, jotta pääset rakentamaan ja ylläpitämään valmiin pohjan päälle suunnitelmaa tuotettavista ja julkaistavista sisällöistä.

Kirjoittaminen

Sisältöjen kirjoittaminen on usein markkinoinnin työläin vaihe, joten kaikki apukeinot tekstin tuottamiseen kannattaa arvioida. Perinteiset Office-työkalut, kuten Word, riittävät tässäkin ainakin alkuun pääsemiseen. Office-työkalut myös sisältävät oikeinkirjoituksen ja jäsentelyn työkaluja. Markkinoilta löytyy myös muita pidemmälle viritettyjä tekstin tuottamisen työkaluja, jotka hyödyntävät koneoppimista ja tekoälyä, kuten jasper.ai.  Paraskin kirjoittaja sokaistuu joskus omalle tuotokselleen, joten kirjoitus on hyvä tarkistaa ennen julkaisua. Ilmaisella Oikofix-työkalulla voit tarkistuttaa tekstin suomeksi ja englanniksi. Oikofix tarkistaa kirjoitus- ja pilkkuvirheet ja antaa ehdotuksia korjauksista. Grammarly toimii samalla periaatteella kuin Oikofix, mutta ainoastaan englanninkielisissä sisällöissä. Työkalu on siitä kätevä, että kirjoitusvirheiden lisäksi se arvioi tekstin selkeyttä ja sitä, kuinka hyvin teksti sitouttaa lukijaa.

Kuva- ja videopankit

Ensisijaisesti kannattaa panostaa yrityksen omaan kuvapankkiin, johon kerätään kuvia logoista, henkilöstöstä ja tuotteista. Kaikkiin tarkoituksiin ei välttämättä ole sopivaa kuvaa tarjolla, ja silloin verkosta löytyvät kuvapankit auttavat. Kuvapankkien kuvat ovat vapaasti käytettävissä ja muokattavissa. Kuvat sopivat esimerkiksi kuvittamaan digitaalista palvelua tai tiettyä fiilistä. Ilmaisia kuvapankkeja ovat muun muassa Unsplash, Pexels ja Pixabay, joista kahdesta jälkimmäisestä löytyy myös videoita. Jos kuvien ja videoiden tarve on suurempi, kannattaa kääntyä maksullisiin versioihin ja hyödyntää esimerkiksi Shutterstockia.

Rakenna sisältömarkkinoinnin työkalupakki ilmaisilla markkinoinnin työkaluilla.

Kuvien editointi ja graafinen suunnittelu

On tärkeää, että julkaistavat kuvat ovat yrityksen brändin mukaisia. Joskus oikea värimaailma on tarpeen luoda editoimalla ja rakentamalla sopiva brändin mukainen teema. Canvan ilmaisversio soveltuu kuvien käsittelyyn mainiosti. Canvassa voit skaalata sisältöjen kuvat kuhunkin julkaisualustaan sopiviksi, editoida niitä kevyesti sekä lisätä kuviin tekstiä, grafiikkaa tai animaatiota. Canvalla voit myös suunnitella mobiilivideoita, jotka ovat optimoitu Instagram Reelseihin ja Storyihin sekä Tiktokiin. Muita ilmaisia editointiohjelmia ovat esimerkiksi Snapseed ja Adobe Lightroom.

Julkaisujen ajastus

Markkinointisisällöt kannattaa suunnitella hyvissä ajoin ennakkoon, jotta niiden julkaisun kanssa ei tule kiire. Suunnitelmallisuus tukee myös säännöllisen julkaisutahdin ylläpitoa. Facebookin Meta-työkalulla voit ajastaa postaukset Facebookiin ja Instagramiin, kun taas LinkedIn-, Twitter- ja Tiktok-julkaisujen ajastamiseen tarvitset erillisen työkalun, esimerkiksi Hootsuiten, Laterin tai Planolyn.

Tehtävien organisointi

Markkinointitehtävien suorittamista helpottaa töiden organisointi. Asanaan, Todoistiin ja Trelloon luodaan projekteja, kirjataan tehtävälistoja sekä delegoidaan ja aikataulutetaan tehtävien deadlinet, jolloin kaikki tehtävät pysyvät järjestyksessä.

Tiesitkö, että Smoothly on rakentanut kirjoittamisen teknologioita ja työkaluja jo pidemmän aikaa, jotta sisällöntuottajamme voivat tehdä mahdollisimman laadukasta sisältöä ilman työkalujen selvittämisen vaivaa?

  • Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille.
  • Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.

Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.

Aloita kokeilujakso