Tiedätkö, millä hakusanalla asiakkaasi etsivät sinua?

Avainsana-analyysin avulla hahmotat, millä hakusanoilla asiakkaasi etsivät tietoa.

Jotta markkinointi tuottaa tulosta, on tärkeää kohdentaa sisällöt omalle yleisölleen. Unelma-asiakkaasi ei todennäköisesti ole alasi asiantuntija – jätä siis business jargonit sikseen. Viljele termejä, jotka asiakkaasi ymmärtää! Näillä avainsanoilla myös asiakkaasi etsii tietoa ja niiden käyttö edistää omaa hakutulosnäkyvyyttäsi. Voit teettää avainasana-analyysin markkinointitoimistolla tai suunnitella avainsanat itse. Hyviä avainsanojen suunnittelutyökaluja ovat esimerkiksi Google Keyword Planner, Ahrefs ja Keyword Tool. Voit myös poimia osuvia termejä alaa käsittelevästä kirjallisuudesta.

Avainsanojen määrä vaihtelee toimiala- ja palvelukohtaisesti. Isommalla verkokaupalla on todennäköisesti enemmän relevantteja avainsanoja kuin niche-markkinoille tähtäävällä yrityksellä. Kannattaa kuitenkin laatia eripituisia avainsanoja: “kahvila Helsinki” on huomattavasti kilpaillumpi avainsana kuin “boho kahvila Töölö.”

Käytä avainsanoja kaikissa markkinointisisällöissä: verkkosivun teksteissä, blogiartikkeleissa ja kuvien alt-teksteissä. Hakukoneet tunnistavat käyttämäsi avainsanat tekstin joukosta ja auttavat asiakkaasi löytämään sinut. Optimoi sosiaaliseen mediaan julkaistavat sisällöt käyttämällä avainsanoja tekstissä, kuvien alt-teksteissä ja hashtageissa.

Valitse yritystoimintaasi kuvaavat avainsanat, joilla asiakkaasi todennäköisimmin etsivät sinua.

5 käytännön vinkkiä hakukoneoptimointiin:

1. Selvitä avainsanasi
Hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle avainsana-analyysista eli niiden sanojen ja fraasien selvittämisestä, joilla potentiaalinen asiakas tekee haun hakukoneessa. Mitkä ovat yleisimmät hakutermit, joilla palveluasi etsitään? Lisää näihin sanoihin tai fraaseihin jokin personoitu tekijä, joka erottaa yrityksesi kilpailijoista.

2. Lisää avainsanoja kuvien nimiin ja alt-teksteihin
Kuvat eivät pelkästään toimi verkkosivun visuaalisena elementtinä, vaan aivan kuten tekstikin, ne toimivat hakutuloksena. Nimeä kuvat avainsanafraasiesi mukaan ja lisää alt-tekstit, jotta hakukoneet löytävät kuvasi.

3. Linkitä sivustosi somekanaviisi
Tänä päivänä suurin osa kuluttajista aloittaa tiedonhaun sosiaalisessa mediassa. Varmista siis, että olet näkyvillä niissä kanavissa, joita asiakkaasi käyttävät! Muista myös lisätä yrityksesi tietoihin verkkosivusi osoite, jotta sisältösi tavoittaa kohderyhmäsi.

4. Tuota laadukasta, hakukoneoptimoitua sisältöä
Panosta verkkosivujesi sisältöön. Laadukas, hakukoneoptimoitu sisältö on paras keinosi erottautua kilpailijoistasi. Suunnittele siis verkkosivun sisältö huolella. Voit esimerkiksi antaa vinkkejä, kirjoittaa tuote-esittelyitä tai julkaista ”behind the scenes” -materiaalia sivuston blogissa. Muista, että hakukoneet löytävät vähintään 500 sanan sisällöt lyhyitä tekstejä paremmin!

5. Sijoita tärkeimpiä avainsanoja verkkosivujesi sisältöön
Aivan kuten kuvien kanssa, myös tekstiin on tärkeää ujuttaa sopivia avainsanoja. Pidemmät sisällöt palvelevat tätä tarkoitusta hyvin ja voit luontevasti lisätä avainsanafraaseja tekstin joukkoon ilman, että teksti vaikuttaa tönköltä. Rakenna sisältö 1-2 avainsanan ympärille, mutta vaihtele niiden asettelua. Sijoita avainsanoja erityisesti otsikoihin ja väliotsikoihin, mutta myös muuhun sisältöön.

Smoothly tarjoaa kaikki tarvittavat sisällöntuotannon osat samassa palvelussa läpinäkyvällä kuukausimaksulla, jotta voit säästää aikaa, rahaa ja energiaa markkinoinnin parissa.

  • Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille.
  • Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.

Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.

Aloita kokeilujakso