Onnistunut etätyö edellyttää luottamusta ja aktiivista tuen tarjoamista
Molemminpuolinen luottamus on elintärkeää etätiimin työskentelyssä. Tiimin esimiehen on pystyttävä luottamaan siihen, että työtehtävät hoidetaan ilman jatkuvaa valvontaa. Myös työntekijöiden täytyy ohjautua omatoimisesti seuraavan työtehtävän pariin.
Smoothlyn periaate on, että jokaiseen työntekijään ja hänen osaamiseensa luotetaan alusta lähtien. Tiimin johdon on luotava luottamuksen ilmapiiri etätyöntekijöiden suuntaan olemalla läsnä ja tukemalla työntekijöitä tarvittaessa. Organisaation matala hierarkia auttaa myös madaltamaan etätyöntekijöiden kynnystä pyytää apua.
Etätyössä esimies ei voi olla fyysisesti läsnä auttamassa ja valvomassa, minkä vuoksi on tärkeää, että kommunikaatio toimii tehokkaasti molempiin suuntiin erilaisten viestintävälineiden avulla. Tämä vaatii esimerkiksi sen, että työntekijä ja esimies ovat työajan puitteissa tavoitettavissa.
“Myös etätyöntekijä tarvitsee työssään tukea esimieheltään ja HR-osastolta”, Stephanie Vermeulen huomauttaa. “On tärkeää varmistaa, että tuen pyytämiseen on toimiva kanava ja että tukea myös tarjotaan aktiivisesti.”
Tukea tarvitaan myös jaksamiseen
Töissä viihtyminen on erilaista etätöissä – näin onnistut
Tärkeintä etätyötä toteuttaessa on ymmärtää, että etätyöskentely ei toimi paikkasidonnaisen työnteon lainalaisuuksilla, vaikka alun perin työ olisikin ollut toimistolta käsin tehtävää. Vuosijuhlat eivät ole välttämättä hauskat, kun tuttu liveohjelma on yritetty monistaa Zoomiin, mutta alusta alkaen virtuaaliseksi suunnitellut etäjuhlat sen sijaan voivat olla aidosti hauska tapahtuma. Organisaatio ei voi kopioida toimistolta tuttuja toimintatapoja internetiin ja odottaa samoja tuloksia, vaan etätyö vaatii näiden tapojen kyseenalaistamista ja mukauttamista.
Organisaation ei ole syytä miettiä sitä, miten saamme tutut työtapamme toimimaan diginä mahdollisimman hyvin, vaan päinvastoin nähdä etätyösuositus mahdollisuutena: mitä hyötyä etätyöstä on ja miten voisimme tehdä asiat etänä entistä paremmin?
Kolme vinkkiä yhteishengen luomiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen etätyössä
1. Huolehdi toimivasta vuorovaikutuksesta
Smoothlylla vaihdamme vapaasti kuulumisia niin työhön kuin vapaa-aikaakin liittyen. Viestintätyökalussamme on asiapainotteisten kanavien lisäksi hassuttelua ja kahvihuone -kanavat, joissa voi jakaa kissavideoita, nauraa koronameemeille ja pyytää työkavereita kahvitauolle juttelemaan. Tarjoamme matalan kynnyksen mahdollisuuden jakaa ajatuksia kaikissa yhteisissä videotapaamisissamme. Meillä on töissä mahtava porukka – ja annamme sen näkyä jokaisessa palaverissa.
Etätyöntekijämme tietävät, että johdolle ja HR:lle saa aina laittaa vapaasti viestiä, soittaa tai varata videotapaamisen. Pidämme jokaiselle etätyöntekijälle vielä erikseen järjestetyn henkilökohtaisen HR-tapaamisen pari kertaa vuodessa, jossa työntekijä pääsee puhumaan töissä jaksamisesta ja viihtymisestä yhdessä HR-asiantuntijan kanssa. Samalla keräämme palautetta siitä, kuinka olemme onnistuneet helposti lähestyttävän ilmapiirin luomisessa sekä selvitämme, kaipaavatko etätyöntekijät lisää tukea.
2. Kuuntele henkilöstöä ja kehity sen mukana
Henkilöstösi on tärkein mittarisi siinä, kuinka työskentely onnistuu etänä. Uudenlaiseen työskentelytapaan mukautuneita työntekijöitä on tärkeä kuunnella silloin, kun heillä on palautetta tai kehitysehdotuksia etätyön toteuttamisesta.
Tällaisessa tilanteessa johdolta ja HR:ltä vaaditaan aivan erityisen paljon joustavuutta ja avarakatseisuutta. Entisiä toimintatapoja pitää uskaltaa kyseenalaistaa reilusti, jos työntekijä kokee, että ne eivät tue töissä jaksamista tai viihtymistä parhaalla mahdollisella tavalla. Harva meistä oli ehtinyt kokeneeksi etätyöntekijäksi vielä ennen koronapandemiaa – siispä jokainen näkemys etätoimintamalleista on arvokas.
3. Johtohenkilö, ole oma-aloitteisesti läsnä
Voit tehdä parhaasi sen suhteen, että luot työyhteisöösi avoimen keskusteluilmapiirin. Se ei ole kuitenkaan tae siitä, että työntekijä uskaltaa ottaa yhteyttä asiassa kuin asiassa. Johtohenkilön on tärkeää olla itse aktiivisesti läsnä ja kysellä henkilöstön viihtymisestä. Henkilökohtainen “mitä kuuluu?” -viesti käyttämässänne viestintäkanavassa ei vaadi suurta ajallista panostusta, mutta voi merkitä työntekijälle paljon. Osallistu asiapainotteisten keskusteluiden lisäksi vapaampiin jutusteluihin osoittaaksesi omalla esimerkilläsi, että “kahvipöytäkohtaamiset” ovat sallittuja myös etäyhteisössänne.
Puolivuosittaiset HR-tapaamiset toimivat Smoothlylla hyvänä käytäntönä kuulla säännöllisesti työntekijöiden kuulumisia ja olla perillä töissä viihtymisestä. Työntekijämme täyttävät myös anonyymeja palaute- ja työhyvinvointikyselyitä, joiden pohjalta kehitämme toimintaamme ja saamme rehellistä palautetta siitä, miten johdon ja HR:n tavoitteet ovat välittyneet henkilöstölle.