Dynaaminen ja interaktiivinen sisältö vetoaa verkkosivun kävijöihin

Dynaaminen ja interaktiivinen sisältö vetoaa verkkosivun kävijöihin.

Vuonna 2022 lienee tarpeetonta edes perustella verkkosivujen tärkeyttä. Tänä päivänä lähes kaikilta yrityksiltä löytyvät kotisivut, jossa sivuston kävijä pääsee tutustumaan yrityksen toimintaperiaatteisiin, tuotteisiin, palveluihin, henkilöstöön ja kenties lukemaan heidän ajatuksiaan yrityksen blogista. 

Analytiikkatyökaluja hyödyntämällä saamme täsmällistä tietoa sivuston vierailijoista: mille sivulle he laskeutuivat, miten he päätyivät sinne, kauanko he viettivät siellä aikaa ja niin edespäin. Toisin kuin sosiaalisessa mediassa, jossa seuraajien kanssa keskustellaan reaaliajassa, verkkosivulla vierailu on hyvin yksipuolista. Vai onko sittenkään? Tässä blogiartikkelissa kerromme sinulle, mitä dynaamisella ja interaktiivisella sisällöllä tarkoitetaan ja kuinka voisit tehostaa liiketoimintaasi niiden avulla. Jopa 96% kuluttajista sanoo, että dynaaminen ja interaktiivinen sisältö vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä, joten nämä opit kannattaa todellakin ottaa talteen.

Jopa 96% kuluttajista sanoo interaktiivisuuden vaikuttavan ostopäätökseen

Anna asiakkaalle mahdollisuus keskustella kanssasi

Kun puhutaan vuorovaikutteisesta sisällöstä, tarkoitetaan sillä keskusteluyhteyden avaamista kävijän kanssa. Perinteisin ja yleisimmin käytetty keskustelumuoto on verkkosivun chat, jossa kävijä voi esittää kysymyksiään ja keskustella asiakaspalvelijan kanssa reaaliajassa. Harvassa on kuitenkin ne yritykset, joiden chat on auki vuorokauden ympäri, jolloin keskusteluyhteys rajoittuu yrityksen aukioloaikoihin tai viestittelyyn chatbotin kanssa.

Lisää vuorovaikutusta verkkosivun kävijöiden kanssa.

Keskusteluyhteyden saa auki myös muilla toiminnoilla. Kyse ei ole niinkään viestittelystä, vaan käyttäjäkokemuksen personoinnista. Onnistunut käyttäjäkokemus syntyy, kun käyttäjä saa vastauksia juuri niihin kysymyksiin tai tarpeisiin, joihin hän on lähtenyt etsimään ratkaisua. Kyse voi olla muun kanavan kautta syntyneesta tarpeesta ja kävijä on tullut verkkosivullesi etsimään lisätietoa. Tehtäväsi on vakuuttaa asiakas suorittamaan ostopäätös loppuun.

3 täsmävinkkiä käyttäjäkokemuksen personointiin

1. Tarjoa nopeita ratkaisuja hopeatarjottimella

Tänä päivänä sisältömarkkinointia tuotetaan valtavasti. Feedeihimme puskee erilaisia tarinoita tekstin, kuvien ja videoiden muodossa. Vaikka sisällöt vaikuttavat meistä kiinnostavilta, selvitämme nopealla vilkaisulla julkaisun pääpiirteet ja siirrymme seuraavan sisällön pariin. Emme millään ehdi perehtymään kaikkeen meille tarjottavaan sisältöön, vaikka käyttäisimme siihen koko päivän.

Kun käyttäjä saapuu verkkosivuillesi, hän etsii nopeita ratkaisuja. Sinun tehtäväsi on varmistaa, että hän löytää nopeasti etsimänsä ja pysähtyy tutustumaan tarjoamaasi. Tuo asiakkaan tarpeita tukevia artikkeleita, tuotteita tai palveluita asiakkaan silmien eteen. Kun sitoutat asiakkaan sisältöön, saat asiakkaan pysymään sivustolla useita minuutteja muutamien sekuntien sijaan. Rakenna sivustolle sisältöä, joka tukee asiakkaan ostopolkua kohti ostopäätöstä.

Interaktiivinen sisältö sitouttaa kävijöitä.

2. Personoi sisältöä sijainnin tai käyttäytymisen perusteella

Verkkosivun analytiikkatyökalun avulla saat paljon hyödyllistä dataa, minkä perusteella voit luoda yksilöidyn käyttäjäkokemuksen. Personoi käyttäjälle näytettävää sisältöä maantieteellisen sijainnin tai käyttäytymisen perusteella. Jos yrityksesi toimii usealla paikkakunnalla, ei ole kovinkaan tehokasta mainostaa Helsingin toimipisteen valikoimaa rovaniemeläiselle asiakkaalle.

Datan avulla voit myös selvittää mistä tuotteesta tai palvelusta asiakkaasi on erityisen kiinnostunut. Varmista, että asiakas saa riittävästi lisäinformaatiota tuote-esittelyä käsittelevästä blogiartikkelista. Jos yrityksesi myy esimerkiksi tietokoneita, voit ohjata asiakkaan ostamaan myös hiiren ja näppäimistön.

Opi kohdentamaan sisältö analytiikan avulla.

3. Tarjoa käyttäjälle lisätekemistä

Yksi helpoimmista keinoista lisätä verkkosivun vuorovaikutteisuutta on erilaiset kyselyt, laskurit, kilpailut ja tietovisat. Laskureiden avulla käyttäjä pääsee itse kokeilemaan, kuinka esimerkiksi ajanjakson pituus vaikuttaa tuotteen tai palvelun lopulliseen hintaan. Tietovisat tarjoavat hauskaa ajanvietettä asiakkaalle testata hänen oma tietämyksensä asiasta, ja auttavat asiakasta hänen tarpeisiinsa sopivan tuotteen valinnassa.

Sinä puolestasi saat tietoa potentiaalisista asiakkaista ja arvokkaita liidejä. Kyselyyn tai kilpailuun osallistunut henkilö antaa sinulle vahvan signaalin, että hän on kiinnostunut tarjoamastasi ja haluaa kuulla ja oppia lisää. 

Interaktiivinen sisältö tuottaa jopa 47% enemmän liidejä yrityksellesi kuin staattinen sisältö.

Lisää yhteenkuuluvuudentunnetta sinun ja asiakkaasi välillä

Meillä kaikilla on tarve kuulua johonkin. Olipa kyse sitten työporukasta tai urheilujoukkueesta, meillä kaikilla on on tarve tuntea yhteenkuuluvuutta sen seurueen kanssa, jonka parissa vietämme aikaamme. Jotta asiakkaasi tekee oston, hän haluaa tuntea olevansa osa yrityksesi tarinaa. Interaktiivisella sisällöllä annat asiakkaalle mahdollisuuden tuntea, kokea ja vaikuttaa kanssasi. Vuorovaikutus on ollut ihmisluonnolle ominaista jo tuhansien vuosien ajan. Miksi et siis huomioisi sitä myös verkkosivuillasi?

Verkostostamme löytyy monipuolista osaamista markkinoinnin eri tehtävien suorittamiseen. Asiantuntijamme keskustelevat mielellään kanssasi markkinointitarpeistasi.

Ota yhteyttä!