Case Study: Verkkokaupan pioneerin Jimm’s PC Storen markkinointitiimi koostaa sisältöjä Smoothlyn avulla

Jimm’s PC-Store Oy on kotimainen tietotekniikkaan, komponentteihin ja viihde-elektroniikkaan erikoistunut verkkokauppa ja ICT-kaupan pioneeri jo vuodesta 1992. Jimm’s työllistää Suomessa tänä päivänä yli 60 henkilöä ja sillä on Suomen laajin valikoima erikoiskomponentteja.

Jimm’sin tarve Smoothlyn modernille sisällöntuotannon alustalle kumpusi In-House-tiimin tarpeesta kehittää eri sosiaalisen median kanavien, oman sivuston ja muiden markkinointimateriaalien sisältöjen yhtenäisyyttä sekä kasvattaa useiden mediakanavien laadukkaiden sisältöjen säännöllisyyttä.

 

 

Smoothly tehostaa markkinoinnin päivittäisiä rutiineja

Jimm’sin viestinnän ja markkinoinnin kärkenä ovat koukuttavat tuotekuvaukset, mainosbannerit, sekä vahvan asiantuntijuuden esiintuominen sisältöihin, joista on lukijoille aidosti arvoa. Smoothlyn avulla Jimm’s tuottaa blogiartikkeleita, uutiskirjeitä, sosiaalisen median kanavien julkaisuja ja graafisia ja visuaalisia bannereita ja elementtejä. Yhteistyössä on yhtenäistetty yrityksen tone of voice läpi laajan eri sisältöjen kirjon. 

Jimm’sille Smoothly on toiminut läpi yhteistyön markkinoinnin sisältöjen tuottamisen koneena. Tämä on onnistunut laajan sisällöntuottajaverkoston sekä tehokkaiden ja modernien sisällön tuottamisen teknologioiden avulla.

Vastaavanlaista kustannustehokkuutta on haastavaa ja työlästä rakentaa yrityksen in-house tiimiin, jolloin on loogista keskittää talon sisäisiä resursseja strategian kehittämiseen ja hyödyntää selkeätä ratkaisua päivittäiseen sisältöjen tuottamiseen.

Palvelu auttaa meitä paljon ja olemme saaneet lisäkäsiä tuottaa enemmän sisältöä ja uudistaa, mutta samalla yhtenäistää markkinointiamme.

Ennen palvelun aloittamista Jimm’sin kysymys oli, miten heidän spesifi toimialaymmärryksensä välittyy ulkopuolisten sisällöntuottajien toimesta. Tätä pohti myös E-Commerce Manager Antti Salmilahti.

– Tuli toki mietittyä alussa, miten hyvin ulkoisella toimijalla on hallussa meidän tietokone ja elektroniikka-alan ymmärrys ja termistö ja alaan liittyvää kosketuspintaa. Sisällöt ovat yrityksen näkyvimpiä osia, osaisivatko uudet ihmiset sanoittaa ammattitaidon ja yrityksen olemuksen saumattomasti?

Salmilahti kokee, että yritykset usein jäävät hieman omaan luolaansa, ja on tärkeä muistaa että lukija ja loppukäyttäjä, erityisesti meidän tapauksessa, on usein tavallinen kuluttaja, joka haluaa informaation selkeällä ja maanläheisellä tavalla ilman liian alaspesifejä ilmaisuja. Tiettyjen termien hallitseminen auttaa pysymään “samalla tasolla”. Tällöin yhteistyö etenee sujuvasti eikä aikaa tarvitse hukata perusasioiden läpikäymiseen.

 

Tarvepohjaista ja alaspesifiä sisällöntuotantoa ympäri vuoden

Markkinointitoimistojen kanssa työskentely on usein kankeampaa, Salmilahti vertaa, että he haluavat tehdä alusta loppuun itse ja uudistaa brändiä, johon Jimm’sillä ei ollut tarvetta.

– Me nimenomaan tarvitaan ketterä ja asiakaslähtöinen ratkaisu, jolla voimme toteuttaa sisältöjä ja näkyvyyttä. Tähän tarpeeseen Smoothly on joustava, asiakaslähtöinen ja kustannustehokas ratkaisu.


Yksittäisten freelancereiden kanssa työskentelyssä Salmilahti näkee skaalautuvuuden ongelman: Yhden henkilön osaaminen ja käytettävyys on rajattua, kun taas Smoothlyn tiimin taustalla on kokonainen tuottajien kollektiivi. Lisäksi Smoothlyn malli ratkaisee perinteisen freelancer-työn rasitteita asiakkaalle: Jos tulee henkilötasolla esteitä tai lomia, tuotanto voi mennä tukkoon. Smoothlyn mallilla rekrytoijan tilanne on turvattu, koska palvelu pyörii säällä kuin säällä.

Salmilahti kokee Jimm’sin olleen tyytyväinen Smoothlyn tasoon:

– Vakuutuimme jo alussa siitä, että Smoothlylla on jo yli 100 henkinen sisällöntuottajaverkosto, jossa on varmasti ymmärrystä myös meidän alastamme, selkeät käytännöt meille jakaa yrityksemme viestinnän tyyli ja tone of voice, sekä hyvät digitaaliset prosessit kommunikointiin ja sisältöjen kommentointiin.

Yhteistyö Smoothlyn kanssa mahdollistaa meidän in-house-tiimillemme keskittymisen suuriin linjoihin, kun Smoothlyn rooli on olla ideoiden toteuttaja.

Salmilahti kokee Smoothlyn ratkaisseen heidän markkinointitiiminsä tarpeita:

– Palvelu auttaa meitä paljon ja olemme saaneet lisäkäsiä tuottaa enemmän sisältöä ja uudistaa, mutta samalla yhtenäistää markkinointiamme. Markkinointimateriaaleja tuotetaan säännöllisesti samalla aallolla!

 

 

Smoothly yhdistää lukemattomien eri alojen yrityksille käyttöön tutut ja modernit freelancer-sisällöntuottajat - perustuen toimialaymmärrykseen ja valittuihin sisältötyyppeihin.

Varaa esittely