Materflow Oy on vuonna 2013 perustettu teolliseen 3D-tulostusteknologiaan keskittyvä yritys ja yksi Pohjoismaiden johtavista alan toimijoista. Teollisen 3D-tulostuksen asiantuntijoina, Materflowlla on myös tarkka vaatimustaso siitä, että asiat sanotaan viestinnässä oikein ja sisältöjen laatu vastaa heidän korkeaa asiantuntijatasoaan.
Materflown markkinoinnin pullonkaulana oli ollut jo pidemmän aikaa saada säännöllisesti laadukkaita blogiartikkeleita julkaistavaksi verkkosivuille heidän ratkaisuaan ja toimialaansa koskettavista trendeistä ja aiheista.
Yhteistyön aloitus
Kuten usein muillakin asiantuntijayrityksillä, myös Materflowlla oli huolensa valitessaan markkinointikumppania. Miten ulkopuolinen pystyisi tuottamaan substanssiltaan laadukasta blogi- ja -artikkelisisältöä, joka lisäksi puhuttelisi lukijoita yrityksen tone of voicella? Miten paljon yhteistyö vaatii aikaa ja työtä heiltä itseltään?
Materflown pääsuunnittelija ja perustaja Sami Mattila kuvasi lähtökohtia:
–Itselläni on jo useampia kokemuksia perinteisempien markkinointitoimistojen kanssa. Kumppanuuksissa lähdöt ovat olleet kankeita ja yhteistyön sisäänajo on kestänyt pitkään, ennen kuin ollaan edetty konkreettiseen tekemiseen. Tämänkin jälkeen olemme usein joutuneet pitkään työstämään sisältöjä onnistumatta siltikään saamaan laadukasta, täysin meidän näköistämme sisältöä. Tästä syystä olin kiinnostunut kokeilemaan uudenlaista ratkaisua.
Materflown yhteistyö Smoothlyn kanssa käynnistyi muutaman päivän päähän sovitussa Smoothlyn asiakkuudenhoitajan järjestämässä käyttöönottopalaverissa. Käyttöönottopalaverissa asiakas jakoi yrityksen ja markkinoinnin materiaalien sekä asiakkuudenhoitajan kysymyssarjan avulla halutun sisältöjen tyylin.
-Pidin Smoothlyn aloituksessa erityisesti nopeudesta ja riskittömyydestä. Pystyin kokeilemaan palvelua joustavasti ja varmistumaan siitä, että sisällöt ovat laadukkaita. Jos en olisi ollut tyytyväinen, olisin voinut päättää yhteistyön
kokeilujakson aikana, kertoo Mattila.
Sisältöjen tuottaminen
Käyttöönoton jälkeen asiakas pääsi Smoothlyn digitaalisen rajapinnan avulla suoraan yhteyteen asiakkaalle valikoitujen Smoothlyn sisällöntuottajien Ronjan ja Niinan kanssa. Yksi tärkeimpiä asioita missä tahansa yhteistyössä, on mahdollistaa helppo tapa kommunikoida. Dialogia voi käydä Smoothlyn sisällöntuottajatiimin kanssa kahdella tasolla, mikä sopii kunkin asiakkaan omaan tyylin – Smoothlyn yhteistyön viestintäkanavassa tai kalenteriin sovittujen lyhyiden viikkopalaverien avulla.
Smoothlyn käyttöönotto on rakennettu monien oppien kautta todella nopeaksi ja ketteräksi.
-Tämä vaihe usein epäonnistuu perinteisten markkinointitoimistojen, freelancereiden tai omien rekrytointien kohdalla. On tärkeää, että teemme asiakkaan elämän mahdollisimman helpoksi. Smoothlyn prosessissa siirrät oleelliset materiaalit, kuten Brand Bookit, pilvelle yhteistyön alkaessa nopeasti, sanoo Smoothlyn toimitusjohtaja Jarkko Aaltonen.
Myös Materflown Mattila kuvaa yhteistyön alkuvaihetta helpoksi:
-Ollut aivan äärimmäisen helppoa. Minä laitoin aineistot ja materiaalit kansioon ja homma lähti heti käyntiin. Oletin, että yhteistyö tarvitsee enemmän sparrausta ja itseltäni aikaa.
Ideasta julkaisuun
Materflown ensimmäisen sisällön toimeksiantona oli tuottaa blogiartikkeli 3D-tulostamiseen liittyvästä uudesta tuotantomateriaalista. Noin viikko palvelun käyttöönotosta asiakas sai käsiinsä ensimmäisen Smoothlyn tuottaman laajemman artikkelin.
-Smoothlyn sisällöntuottajat ovat erinomaisia kirjoittajia, minkä lisäksi olemme rakentaneet myös sisäisiä koneoppimiseen perustuvia kirjoittamisen teknologioita. Teknologiat tukevat sisällöntuottajiamme keräämään relevanttia tietoa haastavimmistakin aiheista, sekä oikolukemaan ja jäsentelemään tekstiä parhaaseen muotoon. Tästä syystä pystymme tuottamaan sisältöä poikkeuksellisen nopeasti, edullisesti ja laadukkaasti verrattuna perinteisiin ratkaisuihin, kertoo Jarkko Aaltonen.
Smoothlyn sisällöntuottajatiimi toimitti sisällön asiakkaalle, johon asiakas voi tehdä halutessaan muokkauksia tai tarkennuspyyntöjä ennen julkaisua.
-Tuotettu sisältö oli heti ensimmäisessä vedoksessa jo erinomaista, ja artikkeli vaati ainoastaan yhden teknisen termin korjaamisen. Tämän jälkeen sisältö vietiinkin heti julkaisuun, kuvaa Mattila.
–Itselläni on kokemusta kolmesta markkinointitoimistosta, joiden kanssa sisäänajovaihe kesti paljon pidempään. Tämän lisäksi sisällöt eivät olleet laadullisesti lähellekään samalla tasolla, mitä Smoothlylla, Mattila sanoo, ja lisää:
-Olen erittäin tyytyväinen ja yllättynytkin, miten vähän yhteistyö vaatii minulta ja saan silti jatkuvasti korkeatasoista sisältöä yrityksemme viestintään. Smoothly on virittänyt ratkaisullaan markkinoinnin sisältöjen tuottamisen uudelle tasolle.