Kun lämpötilat nousevat ja päivät pitenevät, on houkuttelevaa jättää markkinointi ja kerätä voimia syksyn koitoksia varten.
Kun lämpötilat nousevat ja päivät pitenevät, on houkuttelevaa vetäytyä markkinoinnista ja kerätä voimia syksyn koitoksia varten.
Varsinkin B2B-aloilla lomakauden lähestyminen saa ajatukset harhailemaan ja myynti ei hyrrää enää kaikilla sylintereillään. Sopro.ion selvityksen mukaan maailmanlaajuisesti kaksi kolmasosaa B2B-yrityksistä koki myyntilaskua kesällä – heinäkuu ja elokuu tunnistettiin vaikeimmiksi kuukausiksi. Yrityksistä lähes 75% ilmoitti myynnin laskeneen 20%:lla – ja joka viides kertoi laskua olevan 40% tai enemmän.
Kuluttajat puolestaan ovat kesällä aktiivisimmillaan, mutta kilpailua on paljon ja ostokäyttäytyminen ja markkinointiväylät ovat hieman erilaisia lomien aikana.
Markkinoi yritystäsi ja asiantuntijuuttasi
Yrityksen näkyvyyden ylläpitäminen on tärkeää ympäri vuoden. Myös hiljaisina kausina kilpailijat yrittävät saada asiakkaiden huomion, mikä tekee aktiivisesta markkinoinnista välttämättömän strategian. Säännöllinen näkyvyys auttaa pitämään yrityksesi mielessä kohdeyleisösi keskuudessa ja vahvistaa siten brändimuistijälkeä. Tämä taas antaa sinulle etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden, kun liiketoiminta taas vilkastuu.
Jotkut yritykset saattavat pienentää markkinointiaan hiljaisina kausina, mikä tarjoaa kultaisen tilaisuuden erottua ja napata markkinaosuutta. Markkinointiponnistelujen lisääminen kesällä voi auttaa sinua saamaan suuremman ääniosuuden ja houkuttelemaan uusia asiakkaita, jotka saattavat olla vastaanottavaisempia viestillesi kilpailun puuttuessa.
Hiljaiset kaudet tarjoavat myös tilaisuuden laajentaa markkina-aluetta tavoittamalla uusia asiakasryhmiä tai maantieteellisiä alueita. Sinulla on parempi mahdollisuus erottua joukosta ja tavoittaa uutta yleisöä. Laajentamalla asiakaskuntaasi voit lieventää kausivaihteluihin liittyviä riskejä ja varmistaa tasaisemman tulovirran ympäri vuoden.
Aktiivinen bränditason markkinointi edistää myös yrityksesi työnantajamielikuvaa. Kesän jälkeen moni alasi huippu etsii uutta suuntaa uralleen, etkö haluaisikin olla päällimmäisenä näiden hakijoiden mielissä?
Vaali suhteita seuraajiin ja vanhoihin asiakkaisiin
Markkinointi on myös suhteiden rakentamista ja ylläpitämistä yleisön kanssa. Kesällä voit ehkä päästää irti liiasta asiallisuudesta ja heittäytyä vapaalle! Miltä kuulostaisi kesäkisa, kesäiset kuvat laiturinnokasta tai firman kesäjuhlilta?
Hiljaiset kaudet tarjoavat tilaisuuden syventää yhteyksiä asiakkaisiin ja potentiaalisiin kohderyhmiin kohdennetuilla toimenpiteillä. Olipa kyse sitten uutiskirjeestä, sosiaalisen median vuorovaikutuksesta tai verkkosisällöstä, yhteydenpito yleisöösi auttaa luomaan luottamusta, uskollisuutta ja pitkäaikaisia suhteita, jotka ulottuvat paljon kesäkuukausien yli näkyen asiakassuhteiden kestossa ja lisämyynnissä.
Markkinoinnin ohella tärkeä osa asiakaskokemusta on viestintä. Muista viestiä selvästi, miten yrityksesi toiminnot toimivat läpi kesän ja mistä he saavat tarvittaessa palvelua!
Tärkeää on myös varautua tulevaa, kiireisempää kautta varten. Ylläpitämällä markkinointimomentumiasi hiljaisina aikoina, voit luoda perustaa tuleville kampanjoille, rakentaa odotuksia ja herättää kiinnostusta tuleviin tarjouksiin. Aktiivinen lähestymistapa varmistaa, että olet valmiina taisteluun liiketoiminnan jälleen vilkastuessa.
10 Asiaa, joita tehdä, kun aikaa on enemmän:
- Suunnittele ja päivitä markkinoinnin vuosikelloa
- Täytä aikariippuvaiset tapahtumat, joita voit käyttää hyväksesi markkinoinnissa. Näitä voivat olla yrityksen tärkeät päivämäärät, vuosikokoukset ja syntymäpäiväjuhlat, Halloweenit ja ystävänpäivät.
- Muista myös vähemmän tunnetut päivät, kuten maailman ylikulutuksen päivä, yrittäjän päivä, veronpalautuspäivä tai maailman kanelipullapäivä.
- Huomioi alasi suuret messut ja tapahtumat.
- Benchmarkkaa tuttujen sometilien orgaanista sisältöä vuoden varrelta, ja katso, millaisia sisältöjä muut ovat eri vuosina tehneet.
- Luo tavoitteisiin perustuvat markkinointikampanjat. Kalenteroi aikaa analytiikalle ja seurannalle.
- Ideoi yhdessä tiimisi kanssa, mitä sisältömuotoja- ja -aiheita haluatte hyödyntää.
2. Tuota sisältöjä etukäteen someen, uutiskirjeisiin ja verkkoon. Ajasta valmiiksi mahdollisuuksien mukaan.
3. Ota haltuun uusia markkinointikeinoja, esimerkiksi uutiskirjeiden automaatioita, display- tai natiivimainontaa.
4. Paranna verkkosivujesi copy-tekstejä sekä hakukone- ja -käyttäjäystävällisyyttä.
5. Analysoi alkuvuoden tuloksia myynnissä, somessa ja verkossa
6. Kesäisin ihmiset viettävät enemmän aikaa somessa. Tarjoa lisäarvoa esimerkiksi vastaamalla seuraajien kysymyksiin tai järjestämällä tapahtuma.
7. Opiskele uutta. Käy markkinointiin/viestintään liittyviä kursseja tai ota haltuun uusi teknologia.
8. Verkostoidu somessa
9. Luo digitaalista materiaalia lisäarvoksi nykyisille ja uusille asiakkaille: esimerkiksi ladattava e-kirja.
10. Mittaa markkinaa ja asiakkaidesi tyytyväisyyttä kyselyillä, joiden tuloksia voit hyödyntää ympäri vuoden
Lomailevatko markkinoinnista ja viestinnästä vastaavat henkilönne kesällä? Nyt on erinomainen aika ottaa kesän ajaksi käyttöön Smoothly turvaamaan sisällöntuotantoa ja pitämään rattaita pyörimässä!
Smoothly tarjoaa kaikki tarvittavat sisällöntuotannon osat samassa palvelussa läpinäkyvällä kuukausimaksulla, jotta voit säästää aikaa, rahaa ja energiaa markkinoinnin parissa.
- Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille. Tarjoamme sinulle myös 3 kuukauden kokeilujakson tyytyväisyystakuulla – ilman sitoutumista.
- Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.
Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.