Sisältökalenteri on sisällöntuottajan ja yrityksen yhteinen työkalu, johon suunnitellaan tulevia julkaisuja ja niiden ajankohtia. Sisältökalenteri on hyödyllinen tapa pysyä kärryillä missä, milloin ja mitä julkaistaan.
Sisältökalenteri auttaa suunnittelemaan koko sisällöntuotannon kokonaisuutta jopa kuukausien päähän. Kalenterin avulla koko tiimi pystyy seuraamaan ja hallitsemaan työmäärää sekä prosessin vaiheita aloituksesta julkaisuun. Kirjaamalla ylös tykkäyksien määrän, kommentit ja tavoitetut seuraajat, voi seurata julkaisujen kannattavuutta julkaisun jälkeen. Mitkä julkaisut ovat herättäneet eniten keskustelua? Mikä ajankohta on ihanteellisin julkaisuille?
Mitkä ovat tavoitteesi? Sisältökalenteriin voit yhdessä sisällöntuottajasi kanssa kirjata kanavakohtaiset tavoitteesi, jotka määrittelevät kohderyhmän, sisällön sekä julkaisutahdin. Tavoitteita voi olla esimerkiksi liidien hankkiminen, trafiikin ohjaaminen verkkosivuille tai seuraajamäärän kasvattaminen.
Tulevia julkaisuja varten voi kirjata ylös ideoita ja ajatuksia eri aiheista. Sisältökalenteria suunnitellessa voi vapaasti ideoita ajatuksia esimerkiksi teemajulkaisuista, artikkeleista, ajankohtaisista aiheista tai sarjapostauksista.
Sisältökalenteripohjia on monenlaisia, mutta ainakin nämä asiat niissä olisi tärkeä mainita:
- Missä kanavassa julkaisu tehdään – LinkedIn, Facebook?
- Mitä sisältöä julkaistaan – uutiskirjeitä, sosiaalisen median julkaisuja, blogitekstejä?
- Milloin julkaistaan – seurannan avulla voit päätellä oman kanavasi “kuumimmat julkaisuajankohdat”
- Mikä on kanavan tavoite?
Aloita sisältökalenterin täyttäminen! Smoothlyn sisällöntuottajasi kanssa onnistut luomaan järjestelmällisen ja toimivan kalenterin yrityksesi tarpeisiin.