Digitaalisia markkinointikanavia on tarjolla vaikka mitä, joten sen oman väylän löytäminen saattaa tuntua haastavalta. Sisältöä voi tuottaa useilla eri tavoilla eri alustoille. Ainakin blogit, hakukoneet, somet ja verkkosivut olisivat hyvä olla hanskassa toimivan digimarkkinoinnin mahdollistamiseksi. Alta löydät listauksen erilaisista digimarkkinoinnin kanavista ja niiden käyttötarkoituksista.
- Blogit
Yksi parhaista tavoista saada verkkosivuja paremmille sijoituksille hakutuloksissa on kirjoittaa hakukoneoptimoituja blogitekstejä. Ajankohtaiset ja informatiiviset tekstit kiinnostavat kohderyhmää ja rakentavat luottamusta.
- Sosiaalinen media
Somen mainokset ovat ehkäpä yksi helpoimmista tavoista luoda kohdennettua sisältöä. Somemainoksen voi kohdentaa mm. harrastusten ja mielenkiintojen pohjalta, sekä demografisia tietoja hyödyntämällä. Sosiaalinen media on sopiva alusta kertoa yrityksestä, henkilöstöstä, kulttuurista ja arvoista. Asiakkaat ottavat usein matalammalla kynnyksellä yhteyttä sosiaalisen median kautta kuin muilla tavoin, joten näillä alustoilla on tärkeää luoda vuorovaikutusta asiakkaiden ja yrityksen välillä.
- Uutiskirjeet
Uutiskirjeen tarkoitus on sitouttaa lukijoita, tarjota hyödyllistä tietoa ja ylläpitää hyviä asiakassuhteita. Lähtökohtaisesti uutiskirje tavoittaa vain sellaisia henkilöitä, jotka ovat jo osoittaneet aikaisemmin kiinnostusta yritykseesi. Hyvä uutiskirje kiinnittää lukijan huomion, ilmestyy tasaisin väliajoin, on visuaalisesti selkeä ja sisältää hyvät toimintaohjeet ja linkit haluttuihin sivuihin.
Sopivien markkinointikanavien valinta
Jotta löydät yrityksellesi parhaimmat markkinointikanavat, kannattaa ensin rajata tarkkaan seuraavat:
- kohderyhmä
- tavoitteet
- budjetti
Kohdentamalla et maksa turhasta, vaan viestisi tavoittaa juuri halutun asiakaskunnan. Pienemmälläkin budjetilla pärjää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa! Myös orgaaniset, eli ei-maksetut sisällöt ovat tärkeitä muun muassa hakukoneoptimoinnin kannalta. Tavoitteiden tulee olla linjassa liiketoiminnan strategian kanssa. Suunnittele markkinointibudjetista siivu maksettuun mainontaan ja ota huomioon eri alustojen mainosten hinnat.
Asiakkaiden aktiivisin aika somessa
Nykypäivänä asiakkailla on lukemattomia tapoja löytää ja ostaa tuotteita digimarkkinoinnin alustoilta. Palvelua myös odotetaan juuri siellä, missä kukin asiakas viettää eniten aikaansa. Yrityksen on siis tärkeä keskittyä asiakkaan ostopolun ja asiakaskokemuksen ymmärtämiseen, vuorovaikutukseen ja eri digialustojen tarkoituksen käsittämiseen.
Monissa eri tutkimuksissa puhutaan parhaista sometusajoista, eli milloin ihmiset ovat eniten somen äärellä ja milloin eivät. Esimerkiksi LinkedInissä, joka on tunnettu lähinnä työhön liittyvistä sisällöistä, olisi ihanteellisinta julkaista keskellä viikkoa toimistoaikoina, kun ihmiset ovat vielä töissä. Toisille paras aika ei välttämättä kuitenkaan ole sinun yrityksellesi se oikea. Paras aika julkaista sisältöä somessa on silloin, kun oma kohderyhmäsi viettää siellä aikaa. Esimerkiksi Facebookin työkaluilla voi seurata sivuilla vierailijoiden käyttäytymistä ja kellonaikoja. Julkaisuja tehdessä Facebook näyttää sinulle parhaat ajat ja päivät, joille julkaisu kannattaa ajastaa. Tee kokeilujulkaisuja ja kerää omaa dataa, älä pelkää epäonnistuneita postauksia tai vääriä kellonaikoja julkaisuille. Ajankohta ei ole kaikki kaikessa, vaan merkityksellinen sisältö sekä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ovat tärkeimpiä tekijöitä onnistuneeseen sometukseen.
- Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille.
- Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.
Jo sadat yritykset hyödyntävät Smoothlya markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.