Sosiaalinen media on keskeinen väline brändeille tavoittaa kohdeyleisönsä. Menestyäkseen someviidakossa on tärkeää ymmärtää kohderyhmänsä, heidän tarpeensa ja tavoitella heitä oikealla tavalla oikeaan aikaan.
Hootsuiten mukaan brändit ovat vähentäneet vuonna 2023 esimerkiksi X:n (-7%), Pinterestin (-11%) ja aavistuksen myös Facebookin (-1%) käyttöä. Tiktokin suosio on noussut 16%, LinkedInin 5% ja Instagramin 1%. Youtuben suosio on pysynyt samana.
Tiktokin suosio on kasvanut nopeasti ja sinne ovat tiensä löytäneet myös iäkkäämmät käyttäjät sekä organisaatiot. Toisaalta kanava myös jakaa mielipiteitä.
Kokeile näitä:
1. Tavoita kohderyhmäsi oikeista kanavista
Valitse kanavasi yleisön mukaan, mutta muista myös kyseenalaistaa oletuksia. Jos asiakaskuntaasi ovat esimerkiksi jonkun alan asiantuntijat, olisi vanhanaikaista olettaa heidän löytyvän vain Linkedinistä. Heitä alkaa enenevässä määrin löytää myös Instagramin, Threadsin ja Tiktokin puolelta.
Joskus on täysin perusteltua valita vain yksi kanava ja panostaa siihen täysillä!
2. Rakenna inhimillistä brändiä
Somessa organisaatiosta on helppoa luoda inhimillinen ja antaa sille kasvot. Jokainen ostaja, myös B2B-puolella, on ihminen ja ihminen kiinnostuu samaistuttavista ihmisistä. Vältä siis persoonatonta korporaatiojargonia! Somessa pystyt rakentamaan tarinaasi omannäköiseksi, ja esittelemään virtuaalisesti, millaista yhteistyö tai asiakkuus yrityksesi kanssa olisi.
3. Ylläpidä keskustelua
Onnistunut some on muutakin kuin viikoittaista yksinpuhelua. Seuraa alasi suuria nimiä. potentiaalisia asiakkaita ja mistä somessa puhutaan. Tykkää, jaa, osallistu trendeihin ja kysy yleisöltäsi kysymyksiä.
Ihmisten henkilökohtainen panos sosiaalisessa mediassa on kaksi kertaa tehokkaampi tapa saada näkyvyyttä ja haluttuja tuloksia (Oktopost, 2022). Osallista siis myös työntekijöitäsi somessa ja anna palstatilaa osaajillesi esimerkiksi heidän julkisten, henkilökohtaisten tilien sisältöjä jakamalla. Linkedin mahdollisti hiljattain myös työntekijäpostausten maksullisen sponsoroinnin!
4. Vaali myös työnantaja- ja asiantuntijamielikuvaa
Kestävästi menestyvä yritys tarvitsee muutakin kuin ostajia. Haluat varmasti luoda positiivisia mielikuvia myös tulevaisuuden osaajille tai rahoittajille, parhaimmassa tapauksessa saada ansaittua mediatilaa tai päästä puhumaan alasi johtaville foorumeille. Kaikki tämä on mahdollista osoittamalla raikkaita mielipiteitä, ajatusjohtajuutta ja arkea toiminnan takana.
5. Lisää näkyvyyttä säännöllisillä sisällöillä
Orgaanisesta näkyvyydestä huolehtiminen hakukoneoptimoinnin avulla on osa jokaisen yrityksen arkea. Vaikka Google on useaan otteeseen maininnut, että sosiaalisen median tykkäykset, suosikit, jaot ja linkit eivät ole suoranaisesti arvosteltavia kohteita sivun hakukoneoptimointia tarkasteltaessa, on olemassa selvä yhteys some-aktiivisuuden ja hakukoneiden sijoituksen välillä.
Muista nämä:
1. Älä pelkää heittäytyä matalalla kynnyksellä
Heittäytyminen esimerkiksi somehaasteen pariin voi olla vapauttavaa. Kaiken ei tarvitse olla pitkään hiottua ja suunnitelmallista. Joskus on parasta vain ideoida yhdessä muiden kanssa ja kokeilla rohkeasti. Tässä myös Smoothly-tiimisi on mielellään apuna!
2. Älä pelkää tuoda esille ammattitaitoasi
Tuota rohkeasti omia ajatuksia ja mielipiteitä matalallakin kynnyksellä. Some on myös myyntikanava, jossa myyminen tapahtuu hienovaraisesti rivien välissä. Esittele rohkeasti tuotettasi, asiakasreferenssejä, sekä tilaisuuksia, joihin osallistut.
3. Älä unohda somea postausten välillä
Jää seuraamaan, miten postauksesi performoi. Reagoi mahdollisiin kommentteihin. Käytä myös säännöllisesti aikaa vertaillaksesi analytiikkalukuja: löydät nopeasti hyvän sisällön tuntomerkit. Tykkää kommenteista, seuraa kommentoijia sekä kiinnostavia tilejä.
Jos kasvu tuntuu laahaavan ja olet ainut postauksistasi tykkäävä, kasvata käyttäjäkuntaa vuorovaikutuksellisuudella. Aktivoi myös työntekijäsi mukaan talkoisiin ja kalenteroi heille ammatillista someaikaa.
Sosiaalinen media: tarvitsisitko ammattilaistiimin jatkeeksi mukaan markkinointiisi tai viestintääsi ideoimaan näkyvyyttäsi?
Smoothly on sisällöntuotannon alusta, jonka avulla jo sadat markkinointihenkiset yritykset tuottavat, koordinoivat ja julkaisevat markkinoinnin sisältöjä nimettyjen sisällöntuottajien ja teknologioiden avulla.
Meillä on listoillamme satoja sisällöntuottajia lukemattomilta eri toimialoilta ja taustoilta, ja valitsemme heidän joukostaan sinun yrityksellesi parhaat mahdolliset tekijät. Tällä hetkellä tuotamme sisältöä natiivisti suomeksi, englanniksi, ruotsiksi, norjaksi ja tanskaksi, ja kasvatamme osaajiemme verkostoa kovaa vauhtia.
Sisällöntuottajamme tekevät aktiivista yhteistyötä yrityksesi kanssa, ja ovat sitoutuneita yhteistyöhön. Me autamme yritystäsi tuottamaan laadukasta sisältöä säännöllisesti ja vaivattomasti, ajankohtaisiin tarpeisiin vastaten.
Smoothly tarjoaa kaikki tarvittavat sisällöntuotannon osat samassa palvelussa läpinäkyvällä kuukausimaksulla, jotta voit säästää aikaa, rahaa ja energiaa markkinoinnin parissa.
- Tutustu palveluumme. Täältä voit lukea esimerkkejä tehtävistä ja sisällöistä, joita voit delegoida Smoothlyn sisällöntuottajille. Tarjoamme sinulle myös 3 kuukauden kokeilujakson tyytyväisyystakuulla – ilman sitoutumista.
- Usein kysytyt kysymykset. Täältä löydät kattavat vastaukset askarruttaviin kysymyksiin, tai voit olla suoraan yhteydessä meihin.
Jo sadat markkinoijat hyödyntävät Smoothlyn digitaalista palvelualustaa markkinoinnin tukena. Kokeile nyt joustavasti sisältöjen tuottamista ja markkinoinnin rutiinien delegointia ilman irtisanomisaikaa.