4 syytä, miksi sisältömarkkinointi on menestyksekkäimpien yritysten valinta

4 syytä, miksi sisältömarkkinointi on menestyksekkäimpien yritysten valinta.

Sisällöt ovat organisaation tärkeä pääoma. Ne eivät ole pelkästään markkinointityökaluja, vaan myös yrityksen kasvun moottori. Smoothlyn Customer Manager Thomas Widellin mukaan kilpailijoista erottuva sisältömarkkinointi on merkittävin tapa nousta markkinasta. 

 

Sisällöntuotanto on suosittua: B2B-markkinoijista jopa 93% käyttää sisältöjä osana markkinointistrategiaansa. Merkittävimmin menestyneistä markkinoijista 80 prosentilla on erillinen sisältöstrategia ja yhtä moni käyttää yli 10% markkinointibudjetistaan sisältöihin. 

Sisällöt herättävät brändisi eloon sekä edistävät näkyvyyttä ja myyntiä. Kaikki tämä tapahtuu parhaimmillaan hyvinkin kustannustehokkaasti. 

1. Kasvun moottori

Markkinointi on kasvun edellytys ja tärkeä investointi. Vaikka suhdanteissa tapahtuu muutoksia, tulisi markkinointia silti pystyä tekemään, jotta maksimoidaan yrityksen kassavirrat. Jos markkinoinnista säästää, se tarkoittaa myös pienempää myyntiä.

Määrän sijasta kuitenkin jopa tärkeämpää on laatu ja erottuvuus. 

Smoothlyn asiakasrajapinnassa toimivan Customer Manager Thomas Widellin mukaan sisältömarkkinointi on yrityksille tärkein tapa erottua.

-Laadukkailla sisällöillä erotut markkinasta, summaa Widell. 

Tämä voi tapahtua uudenlaisella ajattelulla, persoonallisella tyylillä tai rautaisen substanssiosaamisella. Parhaimmillaan sisällöissä on kysymys asiakkaan auttamisesta ja ongelmanratkaisusta. 

2. Myyntiprosessin tuki

Widell muistuttaa, että markkinoinnin tarkoitus on aina lisätä kysyntää ja tukea myyntiä.

– Sisällöt tuovat luoksesi aiheesta kiinnostuneita, lisäävät tietoutta, vastaavat kysymyksiin ja ohjaavat ostopäätöksessä, Widell kuvaa. 

Sisältömarkkinointi on tehokas tapa nurturoida olemassa olevia liidejä ja ylläpitää asiakassuhteita. Yleensä tarvitaan 6–8 kosketuspistettä, ennen kuin kontaktista tulee liidi. Sisällöillä potentiaalinen asiakas tutustuu yritykseen ennen kuin hän on valmis ostamaan.

– Esimerkiksi asiakastarinat toimivat tehokkaana todisteena ja auttavat osoittamaan tuotteen tai palvelun arvon, muistuttaa Widell. 

3. Näkyvyys

Laadukkaat sisällöt auttavat organisaatiotasi löytymään. Hakukoneoptimoidut artikkelit auttavat yritystä sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa, mikä puolestaan lisää liikennettä verkkosivustolle. Tämä ei tarkoita huippusuosituksi tulemista, vaan yksinkertaisesti oikeiden sanojen käyttämistä. Lisäksi Googlella on käytössä luotettavuusarviointi, jonka kriteerien osaaminen kuuluu jokaisen sisällöntuottajan työkalupakkiin.

Jopa 80 prosenttia sivujesi liikenteestä tulee orgaanisista lähteistä. Lisäksi 60% markkinoijista sanoo, että laadukkaimmat liiidit tulevat orgaanisten hakujen kautta.

4. Kustannustehokkuus

Sisältömarkkinointi ei vaadi suuria alkuinvestointeja. Se maksaa 62% vähemmän kuin perinteinen markkinointi, mutta voi generoida jopa 3 kertaa enemmän liidejä. Hyvin suunniteltu sisältö voi pysyä houkuttelevana vuosien ajan ilman lisäkustannuksia. SEO-kohdennus johtaa usein korkeampaan sitoutumiseen ja parempiin tuloksiin.

Itsenäisten freelancereiden tai työntekijöiden käyttäminen on vaivalloista ja sisältää riskejä. Mainostoimiston puoleen kääntyminen voi taas olla kankea ja kallis tapa saada pelkkää sisältöä.

– Tehdessäsi kampanjan mainostoimiston kanssa konkreettisten sisältöjen määrä voi jäädä vähäiseksi verrattuna korkeaan hintaan, Widell huomauttaa. 

Miten aloittaa sisältömarkkinointi?

Jos yrittäjä tai markkinoija haluaa kokeilla sisältömarkkinointia, liikkeelle voi lähteä helposti. Nopeat somealustat eivät ole kaikkien yritysten tai alojen juttu. Alkuun voidaan käydä läpi digitaalinen käyntikorttisi: verkkosivut.

– Hyvä lähtöpiste on se, ovatko nettisivut kunnossa ja tuleeko hakukoneissa osumia. Smoothlyn kanssa voi laittaa verkkosivujen sisällöt ensin kuntoon, ja ottaa sitten vasta haltuun uusia kanavia, Widell kertoo. 

Sisältömarkkinointi on systemaattista työtä, joka vaatii kärsivällisyyttä ja resursseja. Jos niitä on talon sisällä vähän, ulkoinen sisältökoneisto on hyvä valinta. 

Miten Smoothly voi auttaa minua?

Smoothly on osoittanut olevansa erinomainen vaihtoehto perinteisille mainostoimistoille, rekrytoinneille ja freelancer-toimijoiden viidakolle.

Voit valita sisällöntuottajaksi perinteisen markkinointitoimiston tai palkata sisällöntuottajan, mutta varaudu kalliimpiin kokonaiskustannuksiin. Tällöin usein myös strategiatyöhön ja suunnitteluun kuluva aika ei ole tasapainossa konkreettisten sisältötuotosten kanssa, kertoo Widell. 

In-house-markkinoijan ja freelancerien käytön myötä saat käyttöösi dedikoidun ihmisen, mutta otat vastaan myös rekrytoinnin riskit. Kuka tuottaa sisältöni, kun sisällöntuottajani on lomalla, sairaslomalla tai lopettaa toimintansa?

Smoothly kokoaa toimialasi tarpeisiin sopivimman tiimin, joka on tavoitettavissa arkipäivisin. Yhteydenpitokanava, julkaisukalenteri ja palaverit antavat foorumin sisältöjen kehittämiselle. Smoothly myös julkaisee sisällöt halutessasi suoraan markkinointikanaviin.

Kun otat sisällön palveluna, tutut tekijät vastaavat sisältöjesi virtaamisesta. 


Myös tämä sisältö on Smoothlyn sisällöntuottajien tuottama. 

Kiinnostuitko siitä, millaisia sisältöjä voisimme tuottaa sinun organisaatiollesi? Varaa maksuton demo ja kokeile Smoothlya ilman sitoumuksia!

Varaa demo